ZafiraHafiZ

ZafiraHafiZ
click to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own text

click to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own text

Sunday, January 30, 2011

Lipas oh Lipas

TODAY..

today aku klik tenet ni..search info yg boleh membantu aku dalam masalah 'BAHAYA LIPAS'..

huaa...hakikat gelinya kita dengan lipas..bukan je geli tapi bahaya!!!!!

jum kita share antara input info 2;~

Katenye...

'Lipas membawa penyakit seperti keracunan makanan, cirit-birit, disenteri dan alahan kulit!!!.'

Scary nyerrr(^^^^)

BAHAYA LIPAS..

Then, lipas mempunyai tabiat buruk iaitu mengeluarkan semula makanan yang separuh hadam dan meninggalkan najis smbil makan..

Bulu kakinya pula mengangkut dan menyebarkan kuman,virus,telur cacing, kulat dan kotoran di merata-rata tempat.

Kotor jer...eeyyakkz

Tempat persembunyian di tempat2 kotor dan najis

CARA KAWALAN

  • Pencegahan adalah kunci untuk menangani masalah lipas.
  • Elakkan lipas masuk ke premis (ttup lubang masuk lipas)
  • Menjaga kebersihan premis
  • Elak sisa makan bertaburan
  • Tutup tong sampah
  • Cuci peralatan dapur dengan segera selepas digunakan
  • Simpan semua bahan makanan di tempat bertutup yang tidak boleh di masuki lipas
  • Kawalan secara semburan amat berkesan tetapi mesti digunakan dengan betul
  • Mendapatkan nasihat pihak berkuasa sekiranya keadaan tempat anda tidak dapat dikawal dari ancaman lipas
CERITA KU...

Last Saturday aku baru je pndah umah baru..b4 ni umah lame ok je..cume problem nye comfortable kureng...hanya bcoz of kucing yg dibela tp xterjaga... pahamkan kalau kucing dh duk uma yang kadang2 kucingnye pon salu terkunci dlm umah..huhu xdpt diterangkan..kesiksaan..wif da smell i feel shock!!
hakikatnye aku suke kucing tp jd geli lak nk stay lame2 situ... 1g mslh besar gk..umah yg cantik tp agak x terurus..bcoz of masing2 bz ngn keje..awal pg kua..blek lwat mlm..week end blek kpg..consider gk la..n mayb dh sebati ngn bau gk kan..hihi
da la x terurus..air paip plak nk xnk je kua...kcik beb...sian je tym nk mndi kne tadah air byk2 dulu...kalo x mandi kerbau la jwbnye.. tp sejak aher2 ni aku tgk uma 2 ade improvement...kucing dh duk dlm sangkar...rumah dh siap pasang porfume lgi taw...tp x tertarik sgt pon...hehe aku still nk kua gk start feb ni..
igt lagi mase mule2 masuk dh terpijak air kncing kucing..huaaa...kdg2 nk kne jge jalan dlm umah..lgi tym berwuduk.sgguh x slesa.. aku siap beli slipar khas utk jln2 dlm umah.. kne sipar jepon gk...boleh basuh...dpt bayang x situasinye..huhuhu seram.... ade tv,peti ais,dpur,msin bsuh pn xslere nk gune taw..xtahan ngn pncemaran bau..rase xsihat diwatnye...boleh dikatekan bilik aku je wngi..hahahaha poyoz
tp itu dulu...mgkin akan datang xde la kot...hope pganti aku yg duk uma 2 enjoy de home ea;)

OH....ITU STORY RUMAH LAME...NI CERITE RMH BARU LAK..

Happynye dpt bhijrah rumah baru...blik sgle siap katil n almari...bese la hidup bujang nk privacy cket.price ok..dkat gk nk p ofice...BUT.....BUT WAT?????

akan tetapi...keturunan lipas sampe ke enam dh bmaharaja lela di ceruk2 blik 2...huhhhhh
aku oder racun sembur nk bnuh sume lipas2 2...berat hati ku...aku spt pmbunuh..sian lipas2 2...xsampe hati je rase.tp itu adelah serangga perosak..TERPAKSE...
n tdi mlm aku stil jd pmbunuh lpas ag sampe 12 mlm tw...dahsyat...igt dh xde..tp stil ade g saki baki..lgi dhsyat aku bunuh lipas yg tgh bertelur...huaaa siannn je..aku xsngaja

skg kat ofis..jp g blek msti jd pmbunuh lagi...alahai ape nk jdi..doakan la lame2 terhapus la lipas2 2..sb keturunan ke 7 pn dh menetas td mlm...hahahahaha









2 comments:

  1. hua hua hua.. klu masih ade lg lipas tu dalam umah maknenye.. tn punye badan ade tarikan (x mandi) yg menyebabkan lipas tu suke duk situ.. hehehe.. =p

    ReplyDelete
  2. wahh2..tuan die bkn aku taw...hahahaha

    ReplyDelete